A Green-Letter Day for Corrections at Their ABC

I get along great with Reena Rihan, of ABC Audience and Consumer Affairs. She handles my complaints about ABCTV News’ green-Left bias and stuff-ups, and she deals with them quite promptly. I win some. I lose some. For Quadrant Online readers, this must sound like heresy. But I insist; the ABC complaints process is not all bad. Try this shapshot of the past month.

I was watching the Victorian 7pm flagship TV news on February 16, when it ran an item about President Donald Trump declaring a state of emergency to fund his border wall. The two-line opening graphic by the ABC comprised the words, “Border Wall – Abuse of Power”. OK, so the taxpayer-funded impartial ABCTV News claims Trump is abusing his powers. I wrote to the ABC on February 18,

The item included Democratic claims of an abuse of power by Trump over his wall emergency measures.

The ABC graphic must mean that the ABC endorses that  Trump is involved in an “Abuse of Power”. This cannot be correct as US courts are yet to rule on the issue. The graphic is  a violation of ABC  impartiality guidelines.

Normal practice would be to put quote marks on, as per “Abuse of Power” Claims. Or “Alleged Abuse of Power”.

Can ABC TV please put a correction on its website about this?

In the remarkably efficient turnaround time of two days, Ms Rihan wrote back: 

Audience and Consumer Affairs have (sic) reviewed the segment and assessed the contents against the ABC’s editorial standards for impartiality which states, relevantly, in part 4.1: Gather and present news and information with due impartiality…

The standards are underpinned by the principles which states that assessments of impartiality due in given circumstances requires consideration in context of relevant factors including the nature of the content, the circumstances the content is presented, and the likely audience expectations.

As such we have considered the introductory graphic within the context of the full report.

Having reviewed the report, Audience and Consumer Affairs is satisfied that the full context was provided in the report. In fact, the introduction explicitly stated:

“Donald Trump has been accused of abusing his presidential powers after declaring a national emergency to fund his border wall. Mr Trump says the barrier is needed to stop crime by illegal immigrants, but the Democrats have vowed to fight it, all the way to the Supreme Court.”

The report also featured comments from the Democratic Leadership statement and comments from the California Attorney General Xavier Becerra [Democrat] regarding Donald Trump’s actions.

Audience and Consumer Affairs consider (sic) that viewers would be aware that the background graphic would only provide a very limited summary of the report and would be aware that the graphic cannot contain the full detail of the report or all the nuance contained in the full report. Audience and Consumer Affairs further consider (sic) that audience expectations for the graphic in isolation would not be as high for the report and in this circumstance where the report fully explains the story, we are satisfied that the single graphic which was visible only for the brief introduction to the story was not a breach of the ABC’s impartiality standards.

So I lost that one. Maybe ABC journos and producers are unfamiliar with the word “alleged”. Or maybe they don’t consider “alleged” to be necessary when Trump is accused of any crime, such as colluding with Russia to steal the 2016 election (or torturing puppies). I did look up the ABC charter, which includes,

The ABC has a statutory duty to ensure that the gathering and presentation of news and information is impartial according to the recognised standards of objective journalism.

Aiming to equip audiences to make up their own minds is consistent with the public service character of the ABC.

Fast forward to lunchtime today, and Ms Rihan’s response to my next complaint hits my inbox. Wow! Only seven days’ turnaround. And wow again … a humiliating backdown, corrections and grovel by Their ABC.

On March 17, flagship Victorian 7pm News had one of those mini-features designed to show off its reporters’ story-telling skills, in this instance Victorian political reporter Stephanie Anderson did a piece about  Yarra Valley Water running a plant at Wollert to convert 33,000 tonnes a year of food waste to energy for water treatment and electricity for the grid. All well and good, I mused, settling back with dog Natasha on my lap. But then Ms Anderson had me bolt upright and Natasha sprawling. This plant, she alleged, “creates enough energy to power nearly 750,000 homes.”

My first check with Dr Google showed that 750,000 homes is about a third of all Victorian households, of which there were 2.2 million at last census. So to solve our electricity woes, Victorians would seem to need just two more plants munching food scraps from Victoria Market.  

So here’s my grouch to Ms Rihan, after googling for Yarra Valley Water’s own figures:

Wrong data: The figure is wrong by orders of magnitude… Making such claims exaggerates the impact of renewable energy and requires correction. See below 

“Yarra Valley Water is also looking at investing in another generator at its existing Wollert facility, in order to scale up its current operation, which currently produces 8000 megawatts of energy per annum, enough to power about 2000 homes. 


The facility can produce one megawatt per hour, which according to manager Damien Bassett is enough power for 1500 homes.

Here’s Ms Rihan’s response:

ABC News have advised (sic) that unfortunately, as you have noted, an error was made in the report. As soon as this error came to the attention of ABC News the associated ABC News Digital article was amended and an Editor’s Note was appended to clarify this change:

A correction has also been added to the ABC’s Corrections and Clarifications page to correct the error as it aired on the 7pm News report:

On 17 March ABC News Victoria reported that the number of homes that could be powered by a waste-to-energy plant at Wollert was nearly 750,000. That figure is not correct and has been amended to the correct figure of about 2,000.

Please accept our apologies for the error and any concern caused. Please also be assured this matter has been brought to the attention of the staff involved by ABC News management who have taken this opportunity to remind staff of the need to thoroughly check information before publication.

My heart went out (as they say) to reporter Anderson for getting that 750,000 number wrong by a factor of nearly 400. At a similar stage in my career, I suffered for publishing a few howlers myself. Anderson did BA majors in French and German, and started with the ABC as a cadet in 2012. I ran a check of her print and tweet output in the past few months and didn’t notice any bias.

On the other hand, the ABC is not short of managers and supervisors. None of them, before the piece aired, saw anything odd about a small recycling plant powering up those lucky 750,000 homes. If that figure went unquestioned, how much other data in the ABC’s green propaganda pieces is also rubbish?

Ah well, it’s all been thoroughly corrected. Who says the ABC never admits an error?

Tony Thomas’s new book, The West: An insider’s tale – A romping reporter in Perth’s innocent ’60s is available from Boffins Books, Perth, the Royal WA Historical Society (Nedlands) and on-line here

7 thoughts on “A Green-Letter Day for Corrections at Their ABC

  • ianl says:

    > ” … reporter Anderson for getting that 750,000 number wrong by a factor of nearly 40″

    Oh dear.

    1) “powering xxx homes” is NOT any recognisable unit of power supply. It’s just pure meeja propaganda and as such needs to be treated with way more severity than our intrepid QED here has done

    2) Even so, from 750,000 homes to 2,000 homes is a wrongo factor of nearly 400, not 40.

    3) Journos with artsy degrees may be glib, dash-hand writers (or not), but I completely despair when they attempt science, engineering, maths or even kindergarten arithmetic. Their total incompetence in these areas is a prime reason the country’s power grids are in the deteriorating state that they are, because the public is never given accurate information.

  • Geoffrey Luck says:

    Tony, you have more success than I. Here’s my latest complaint – and what happened:
    On March 20, the day the PM announced the new immigration policy, the 7pm news in NSW led with the headline, but the story began with ALP leader Michael Daley apologising for his racist comments about Asians. What? A non sequitur you might think, so I protested.the next day.
    The response came immediately from Mark Davies, NSW News Editor. (Complaints often flick-passes these problems to the department concerned). Very nicely Mark advised me: “The Prime Minister’s immigration announcement was FOLDED INTO (my caps) a wider NSW election story focused on the immigration issue, which has been a recurring topic during the campaign. As such Mr Daley’s apology for remarks made about immigration was an appropriate and newsworthy inclusion in the package, and we stand by our editorial judgement on this matter. Again, thank you for your comments, and please feel free to contact ABC News at any time in the future.”
    So I did. Immediately:
    Dear Mark, Nice to hear from you – thank you for responding so promptly. The only problem with your excuse is that the clip featuring Mr Daley was his attempted rebuttal of the racial allegation that had been turned up in an election campaign. It was not germane to any discussion of the pros and cons of immigration numbers, congestion or infrastructure. Placing it the head of a headlined report of the Prime Minister’s policy announcement introduced an irrelevancy, confused the viewers and contributed to an impression of pushing his cause. If there was a place in the bulletin for his statement, it was not there.
    Mark, as a long-time ABC journalist and a much longer ABC listener and viewer, I know a fuckup when I see one. The only question is – was it deliberate or accidental?
    Kind regards

  • Tony Thomas says:

    ianL was not wrong 🙁

  • Tony Tea says:

    The ABC on Monday night had a runner which read “NSW Coalition set to lose at least 4 seats.” “At least” suggests the Coalition copped an unfavourable result whereas “only” would be closer to the mark after it challenged political gravity and retained government after 8 years.

  • Wayne says:

    “On the other hand, the ABC is not short of managers and supervisors. None of them, before the piece aired, saw anything odd about a small recycling plant powering up those lucky 750,000 homes. If that figure went unquestioned, how much other data in the ABC’s green propaganda pieces is also rubbish”

    Yes this is the underlying problem it is not that it was a ‘howler’ but that it was obviously wrong and it should have been apparent to anyone at the ABC reading it that it was wrong. That they did not see it is in my view a damning indictment of their approach to Green matters and I expect more for the billion dollars a year spent on ‘our’ ABC than a slavish unquestioning acceptance of anything that promotes the Green orthodoxy.

  • pgang says:

    I think you’re all missing the point. It didn’t matter to them that it was wrong. Facts are not relevant to propaganda.

  • Jody says:

    I shouldn’t worry; once Labor gets its hands on the economic tillers and the economy tanks the ABC ranks will experience a haircut. It’s only hubris and excessive staffing that causes them to feel that they own the organization and have a right to espouse their own political views. Trimming the staff will provide the necessary existential threat to quieten down the socialist green activist with “No More Cuts” and similar mantras. BRING IT ON.

Leave a Reply